سئو محلی (Local Seo) چیست؟ + روش های سئو محلی



سئو محلی میتواند یک راه برای بیشتر دیده شدن کسبوکارهای وابسته به یک مکان جغرافیایی باشد. در سالهای اخیر افراد کمتر راجع به کسبوکارهای یک محله یا یک شهر از دیگران سوال میکنند چرا که گوگل میتواند به آنها راهنماییهای لازم را ارائه کند. اما کسبوکارها چگونه میتوانند از این فرصت طلایی به نفع خود استفاده کنند؟
در این مقاله از معرفان قصد داریم ابتدا به چیستی سئو محلی یا لوکال سئو بپردازیم و بعد به سوال مطرح شده پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.
سئو محلی چیست؟
سئو محلی (Local SEO) شاخهای از اقدامات سئو است که تمرکز آن بر اخذ رتبه سایت در یک محدوده جغرافیایی خاص است. به عبارت دیگر در سئو محلی همه اقدامات (تولید محتوا، سئو داخلی، سئو خارجی و...) در راستای کسب رتبه برتر در یک موقعیت جغرافیایی خاص صورت میگیرد.
گوگل از طریق IP (Internet Protocol) مکان شما را تشخیص میدهد و سپس نتایج جستجوی گوگل را بر اساس آن تغییر میدهد. بهعنوان مثال اگر شما در میدان توحید شهر تهران به دنبال درمانگاه شبانه روزی هستید، نتایج محلی گوگل به شما کمک میکند تا نزدیکترین درمانگاه شبانه روزی به آن منطقه را بیابید. سئو محلی برای کسبوکارها و هم برای کاربران کمک کننده است.
اسلایدر سئو محلی
به احتمال زیاد شما هم با این مورد مواجه شدهاید که گوگل در بالای صفحه نتایج جستجو کادری را میآورد که حاوی تصاویر مرتبط با جستجو است. این کادر همان اسلایدر سئو محلی است که اغلب مورد توجه کاربران قرار میگیرد و نرخ کلیک سایت را افزایش میدهد.
با وجود سئو محلی نیازی به جستجوی مکان نیست زیرا گوگل بر اساس لوکیشن نزدیکترین نتایج را به شما پیشنهاد میکند از این رو کسبوکارهای مکان محور باید توجه ویژهای به این مورد داشته باشند تا بتوانند تعداد مشتریان خود را افزایش دهند.
اهمیت سئو محلی
بسیاری از افراد برای خرید محصولات یا دریافت خدمات مورد نیازشان از جستجو در گوگل بهره می-برند. سئو محلی سایت به این دسته از افراد کمک میکند تا نزدیکترین کسبوکار به خود را پیدا و از آنها خرید یا خدمات دریافت نمایند.
طبق اعلام گوگل قریب ۳۰٪ از جستجوهای کاربران به سئو محلی برمیگردد و از این میزان ۷۸٪ به سایت آن کسبوکارها سر میزنند و از این تعداد بازدید حدود ۲۸٪ به خرید میانجامد.
به عبارت دیگر مردم همواره از موتورهای جستجو برای یافتن کسبوکار مورد نیازشان استفاده میکنند و اگر شما بهعنوان صاحب کسبوکار از این پتانسیل استفاده نکنید در واقع بخش بزرگی از بازار هدف خود را از دست میدهید.
سئو محلی چه تاثیری بر رتبه سایت میگذارد؟
الگوریتمهای جستجوی محلی گوگل از سه پارامتر ارتباط (Relevance)، مسافت (Distance) و برتری (Prominence) استفاده میکنند تا بهترین و مناسبترین نتیجه را به کاربران ارائه دهند.
گوگل دو بخش برای نمایش نتایج جستجوی محلی به کاربر در نظر میگیرد. اولین بخش بسته محلی (Local Pack) یا بسته نقشهای (Map Pack) و دومین بخش نتایج طبیعی (Organic Results) است. نتایج طبیعی یا ارگانیک همان نتایجی هستند که به طور معمول در SERP (Search Engine Result Pages) به نمایش درمیآیند و بخش بالایی صفحه نمایش جستجو که شامل تصویر نقشه و جزئیاتی از کسبوکارهای محلی است لوکال پک نام دارد.
شایان ذکر است که این نوع نتایج صرفا در زمان درج عبارت "اطراف من" یا نام محله یا شهر به نمایش درنمیآیند بلکه اگر خود گوگل احساس کند هدف شما از جستجوی یک عبارت یافتن کسبوکار محلی است نتیجههای محلی را به او نشان میدهد حتی اگر کلماتی که به یک منطقه یا شهر خاصی اشاره دارند در عبارت بکار نرفته باشند.
چرا سئو محلی برای کسبوکارها اهمیت دارد؟
موارد زیر اهمیت سئو محلی برای کسبوکارها را یادآور میشوند:
۱- ترافیک ارگانیک وبسایت را افزایش مییابد.
در بیشتر موارد قرارگیری در لوکال پک نرخ کلیک را افزایش میدهد و تعداد مشتریان زیادی را روانه وبسایت میکند. حتی از آنجایی که لوکال پک در نسخه موبایل فضای بیشتری از صفحه نتایج جستجو را اشغال میکند، به طور طبیعی احتمال انتخاب نتایج آن بخش توسط کاربران نیز افزایش مییابد.
۲- کاربران راحتتر به اطلاعات کسبوکار دسترسی پیدا میکنند.
با اجرای اقدامات سئو محلی برای یک وبسایت راههای ارتباطی مانند آدرس و شماره تماس، محصولات، نظرات، تصاویر و ... آسانتر در دسترس کاربران قرار میگیرد و در مواقع نیاز در کمترین زمان با شما ارتباط برقرار میکنند.
۳- تعداد مشتریان حضوری افزایش مییابد.
حضور سایت شما در این نتایج به کاربران این اطلاع را میدهد که کسبوکارتان جزء یکی از نتایج برتر است و احتمال اینکه به صورت حضوری به شما مراجعه کنند افزایش مییابد.
۴- نرخ تبدیل کاربر به مشتری بالا میرود.
تجربه نشان داده است سرنخهایی که از طریق سئو محلی بدست میآیند نرخ تبدیل بالایی دارند و احتمال اینکه به مشتری تبدیل شوند بالاتر است.
۵- تعداد تماسهای تلفنی افزایش مییابد.
همانطور که گفتیم برخی از اطلاعات کسبوکارها مانند شماره تماس در لوکال پک قرار میگیرد بنابراین اگر کاربران به سایت شما مراجعه نکنند ممکن است با شما تماس بگیرند و این احتمال تبدیل به سرنخ را افزایش میدهد.
۶- امکان رقابت با هم صنفهایتان را فراهم میکند.
اگر روی استراژی سئو محلی سایت خود کار کنید میتوانید مشتریان هدفمندی را به سمت کسبوکارتان جذب کنید و این یک راه برای رقابت با همکارانتان به حساب میآید.
تکنیک ها و روش های سئو محلی
در این بخش به مواردی اشاره میکنیم که ضمن آموزش سئو محلی، بتوانید آنها را اجرا کنید و عملکرد سئو محلی سایتتان را بهبود ببخشید:
۱- مکان کسبوکارتان را در گوگل مپ (Google Map) ثبت کنید.
در وهله اول باید در لوکال پک گوگل ظاهر شوید تا اطلاعات مورد نیاز کاربران (نام کسبوکار، آدرس، ساعت کاری، شماره تماس، آدرس سایت و ...) در این قسمت نمایش داده شود بدین منظور باید اقدام به ثبت کسبوکارتان در گوگل مپ نمایید.
لازم به ذکر است که نقشه گوگل را میبایست به وبسایتتان اضافه کنید؛ همچنین نام، آدرس و شماره تماستان را در همه جا به یک شکل ثبت کنید در غیر این صورت گوگل در یافتن اطلاعات محلی شما دچار سردرگمی میشود و ممکن است نتیجه مد نظر حاصل نشود.
بیشتر بخوانید: چرا باید سایتمان را سئو کنیم؟
۲- یک لیست از کلمات کلیدی با مقصود محلی تهیه نمایید.
مقصود یا intent به هدف کاربر از جستجو اشاره دارد. بهعنوان مثال هنگامی که کاربر عبارت دندان پزشکی در میدان توحید را جستجو میکند به دنبال کلینیک دندان پزشکی در محدوده میدان توحید است نه شهرهای دیگر و خیابانهای دور از این منطقه.
معمولا این کلمات یا عبارات کلیدی از الگوی زیر پیروی میکنند:
کلمه کلیدی + منطقه جغرافیایی (شهر، محله یا ...)
برای یافتن این کلمات میتوانید یک طوفان فکری داشته باشید و هر عبارتی که در این خصوص به ذهنتان میرسد را یادداشت کنید یا از Related searches گوگل و پیشنهادات آن یا ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی مانند Keyword Tools، Google Planner و... استفاده کنید.
۳- از اسکیمای Local Business استفاده کنید.
به بیان ساده اسکیما به مجموعه کدها و نشانههایی گفته میشود که بواسطهی آنها گوگل محتوای صفحات شما را راحتتر متوجه میشود. با این روش شما میتوانید روزها و ساعات کاری، آدرس و شماره تماستان را به گوگل اعلام نمایید.
تنظیم و قرار دادن کدهای اسکیما کار راحتی نیست و ممکن است از عهده هر کسی بر نیاید. تیم دیجیتال مارکتینگ معرفان میتواند در این خصوص به شما کمک کند تا کسبوکارتان را بهتر به گوگل معرفی کنید.
۴- کاربران سایت خود را تشویق کنید تا نقد و بررسیهای خود را بنویسند.
کمیت و کیفیت نظرات کاربران به شما کمک میکند تا از چشم کاربران دور نمانید زیرا افراد قبل از خرید به نظرات و نقدها توجه میکنند. حتی این امر در رتبه بندی سایت توسط گوگل اهمیت دارد.
۵- کسبوکار خود را در نقشههای آنلاین ثبت کنید.
علاوه بر گوگل باید کسبوکار خود را در پلتفرمهای دیگر نظیر بلد، نشان، دانرو، پونز و ... ثبت کنید.
۶- محتواها، عناوین و توضیحات متا را بهینه سازی کنید.
یکی از تکنیکها و روش های سئو محلی بهینه سازی صفحات با کمک کلمات و عبارت محلی است. در واقع همان اقدامات سئو داخلی را با عبارات محلی باید انجام دهید.
۷- محتوایی با مضامین محلی تولید کنید.
شما میتوانید با تولید محتوا پیرامون اخبار، اطلاعات جانبی و ... مخاطبان محلی را به کسبوکار خود جذب کنید و نیز مرجع مناسبی برای جستجوگران محلی باشید. تولید محتوای مکان محور با استفاده از کلمات محلی میتواند سایت شما را محلی کند.
تولید محتوای متنی و تصویری زمان بر است و گاها به تخصص نیاز دارد. تیم مجرب و متخصص دیجیتال مارکتینگ معرفان آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است.
۸- لینک سازی خارجی انجام دهید.
لینک سازی خارجی و دریافت بک لینک بر سئو محلی سایت تاثیر بسزایی دارد و گوگل را مجاب میکند که وبسایت را در زمرهی سایتهای محبوب و معتبر قرار دهد.
خدمات سئو محلی با دپارتمان دیجیتال مارکتینگ معرفان
در این مقاله تلاش کردیم تا اطلاعات جامع و مفیدی را به شما عزیزان ارائه کنیم تا با اهمیت و ضرورت سئو محلی برای کسبوکارها آشنا شوید.
دپارتمان دیجیتال مارکتینگ معرفان خدماتی از جمله طراحی سایت اختصاصی و وردپرسی، سئو سایت، تولید محتوا، ساخت تیزر، موشن گرافی، برندسازی، ایمیل مارکتینگ، بازاریابی پیامکی و... در راستای بهبود فعالیت آنلاین کسبوکارها ارائه میدهد.
اگر در این خصوص تجربه و دانش کافی ندارید میتوانید روی تخصص ما حساب باز کنید. کافیست با شماره تلفن 02188704000 تماس بگیرید تا کارشناسان ما راهنماییهای لازم را ارائه نمایند.